Daniel Šperl - AMERIKA

Daniel Šperl se v jednom z rozhovorů označil jako podivínský turista s poněkud obstarožním vybavením, proto­že s mohutným Canonem by působil jako profesionální fotograf. Myslím, že je to velmi výstižné. Daniel snad nikdy nepřijal fotografickou zakázku, pokud ano, vymínil si naprostou tvůrčí svobodu, jako tomu bylo například při dokumentaci hudebního festivalu Smetanova Litomyšl. Pracuje jako kameraman a fotografii si hýčká pouze jako koníček. „Teoreticky bych mohl fotografovat pro noviny a časopisy stejné motivy na stejných místech, kde nyní natáčím. Já však nechci zničit své nadšení z fotografování tím, že z něj udělám povinnost,“ říká. Pokud bych měl vystihnout Danielovu tvorbu, označil bych jí jako balancování na pomezí sociálního a subjektivního dokumentu. Od sociálně zaměřených cyklů jako jsou např. Všední slavnosti či ...bez hranic osciluje k subjektivním street souborům z Japonska, USA, Velké Británie či Francie. Ať už se jedná o subjektivní či sociální polohu jeho tvorby, vždy přistupuje k fotografování s velkou dávkou pokory a přičtu-li k tomu Danovu schopnost vtáhnout diváka do děje a z banálních pouličních situací vykouzlit příběh a zároveň ponechat prostor pro divákovu fantazii, myslím, že máme co do činění s autorem, jehož rukopis je nezaměnitelný a na hony vzdálený vyumělkovanosti, k němuž exotické destinace, které zobrazuje přímo vybízejí. V jeho fotografiích není prostor pro manipulaci a aranžmá, fotografuje realitu bez příkras. A přesně takové jsou jeho „americké“ fotografie, které nyní představujeme v kině Kotva. Použiji slova profesora Vladimíra Birguse z úvodního textu k Danielově výstavě Životní styl USA v Galerii Školská:
Daniel Šperl během svých studijních pobytů poznal Ameriku lépe než běžný turista, ale přesto se rozhodl tentokrát nevytvořit sociologický dokument o některé konkrétní části amerických občanů. Namísto toho vyhledával na newyorských ulicích, v Central Parku, při Gay Parade v San Francisku, na pacifických plážích i při různých návštěvách v domech svých přátel mnohdy až přízračné konfrontace více motivů či absurdní koexistence paralelních dějů, které vytvářejí do slov jen obtížně převoditelné obrazové symboly a metafory, a které vizualizují autorův vnitřní svět, jeho zážitky a pocity. Řada snímků se vyznačuje jak opuštěním dějovosti a snadno verbalizovatelných obsahů, tak vycizelovanými kompozicemi, v nichž mají nemalou roli vržené stíny, které často zastupují skutečné lidi i předměty. Zůstává v nich mnoho nedořečeného, jen lehce naznačeného, v řadě případů převládá pocit jemného smutku a nostal­gie. Přesto však většina těchto snímků různým způsobem zobrazuje i rozličné typické aspekty životního stylu středních vrstev současných Američanů, mezi nimiž se Daniel Šperl pohyboval nejčastěji. Odráží se v nich inspirativní vliv děl Roberta Franka, Louise Faurera, Bruce Davidsona a dalších fotografů z takzvané Newyorské školy fotografie, o nichž Šperl píše svou rigorózní práci a která tedy dokonale zná.


- vernisáž: 12. května 2017 od 18:00 hod.


Daniel Šperl *1966 Tábor
Po absolvování gymnázia studoval na Českém vysokém učení technickém a na Institutu výtvarné fotografie. Od roku 1991 začal studovat nejdříve mimořádně a po dvou letech řádně fotografii na katedře fotografie pražské FAMU. V roce 1996 strávil jeden semestr ve francouzském městě Toulouse na Akademii výtvarných umění (Ecole des Beaux-Arts). V následujícím roce, na pozvání Japonské fotografické asociace, čtvrt roku fotografoval při svém studijním pobytu v Japonsku. Magisterské studium FAMU dokončil v roce 1999. Nyní pokračuje na doktorandském studiu na ITF při Slezské univerzitě v Opavě. Již několik let je zastupován Leica Gallery Prague, se kterou úzce spolupracuje. Vedle fotografie a filmu se zabývá také historií a teorií fotografie. V roce 2010 vydal knihu, jím objeveného fotografa 60. let Miloslava Kubeše. Před několika týdny vydal vlastním nákladem ve spolupráci s Miroslavem Holoubkem knihu svých fotografií nazvanou lakonicky Japonsko, které předcházely publikace Všední slavnosti, …bez hranic, jediný Šperlovo komerční počin Foto Vivo (fotografie z již zmiňovaného festivalu Smetanova Litomyšl), Všední slavnosti v textech Jana Konfršta a Praagse Lente - Pražské jaro / Revisited 68.
Danova sbírka fotografických knih a katalogů v jeho bytečku je nepřeberná. V Českých Budějovicích, kromě kina Kotva (zde vystavoval cyklus z Japonska), několikrát vystavoval v dnes již neexistující Galerii Pod kamennou žábou.

                                                                         dramaturg výstavy Václav Němec

Fotogalerie

Kalendář akcí

listopad
28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 1

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.